Logo
banner

Klik for print-venlig udgave

Lettere adgang til vejroplysninger - inden og under flyvning -

Lettere adgang til vejroplysninger- og trafikinformationer i cockpittet

AOPA DMU har indgået et samarbejde med Air Support A/S om et forsøgsprojekt med etablering af et netværk af jordbaserede UAT-sendere (Universel Access Transceivers). UAT-senderne udsender vejroplysninger i form af vejrradarbilleder, TAF og METAR.

Air Support A/S er blandt de første, udenfor USA, til at etablere et UAT set-up. Det er i prøvefasen og der bliver opgraderet løbende. Systemet udsender aktuelle vejrdata, men jf. NOTAM er data i testfasen ikke til operationel brug. 
 
Den første sender blev lanceret i Billund (EKBI) i april 2019 og i juli blev sender nr. 2 lanceret i Roskilde (EKRK). 
 
Signalet kan modtages af moderne panelmonteret avionics, der er i stand til at modtage ADS-B-signaler eller af små bærbare modtagere, som kan vise informationen på f.eks. en ipad. 
 
Helt kort er ADS en videreudvikling af mode S. ADS-B in gør det muligt at modtage vejr- og trafikinformationer i cockpittet, det har nedsat risikoen for havarier (”midair collisions”) i USA betragteligt. Ved ADS-B out udsender flyet sin position. 
 
UAT-modtager gør det muligt at se anden trafik, der sender ADS-B-signaler. Nogle modtagere viser endda FLARM trafikinformation, der typisk udsendes af svævefly. Populær navigationssoftware, som Foreflight, SkyDemon og EasyVFR understøtter alle teknologien og viser både trafik- og vejroplysninger direkte i appen.
 
Den billigste vej til ADS-B IN er en lille portabel enhed til ca. 3.500 kr., der placeres i flyets forrude. Gennem den kan du modtage vejr- og trafikdata i flyet. Nogle af de portable enheder indeholder også en senderfunktion (ADS-B OUT), som dog indtil videre ikke må anvendes i Danmark. 
 
En anden løsning er en fuld installation i flyet, i form af en transponder, der har ADS in/out. Vejroplysningerne er de samme som ”on ground”. Det kræver ikke abonnement at modtage vejroplysningerne.
 
Du kan læse mere om UAT projektet i dette link: https://www.motorflyvning.dk/uat
 
Alle piloter med udstyr, der er i stand til at modtage signalet, opfordres til at give feedback til info@aopa.dk, med observationer/oplysninger, der kan hjælpe til at forbedre systemet, f.eks. information om faktiske test, kompatibelt eller ikke-kompatibelt udstyr, modtagelsesområde eller problemer med datakvaliteten. 
 

Gratis adgang til Air Support Crewbriefing for AOPA DMU medlemmer

Efter at DMI droppede den hurtige og nemme adgang til TAF og Metar på deres offentlige hjemmeside, har vi efter henvendelse fra flere medlemmer valgt at tilbyde en erstatning til nem adgang til vejroplysninger på:

www.motorflyvning.dk/wx

Her kan du uden login hurtigt og nemt hente TAF og METAR for danske pladser. Bemærk, at der ikke er tale om en officiel tjeneste til operationel brug, bl.a. logges adgangen ikke.

Til officielt brug bør du derfor enten anvende Northavimet eller Air Support Crewbriefting, som nu tilbydes gratis til alle AOPA DMU medlemmer. Du logger på Air Support Crewbriefing med dit nuværende AOPA DMU medlemslogin.
 

Fordele ved Air Support Crewbriefing:

- Download af Route Specific Charts - din planlagte flyverute er indtegnet.
- Notams for hele verden

- Info om lufthavne

Hvordan henter jeg Route Specific Chart?

1. Log på www.motorflyvning.dk med dit nuværende AOPA DMU medlemslogin. 
2. Vælg AirSupport i den mørkeblå menubarre øverst.
3. Vælg Graphical Products i menuen øverst.
4. Vælg dernæst Route Specific Charts, i menuen til venstre.

5. Udfyld Departure, Destination og Flight Level, klik Next.
6. Udfyld Time of Departure.
7. Herefter kan du f.eks. vælge at få alle kort i en samlet fil.

Ved spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte sekretariatet.