Avgas 100LL-forsyning i Europa sikret frem til 2032
I foråret stillede vi fortsat spørgsmålet: "Er 100LL nu forbudt eller ej?"
Dengang var svaret, at blyholdig flybrændstof med tilsætningsstoffet tetraethylbly (TEL) faktisk kun måtte produceres i Europa frem til 1. maj 2025, ifølge EU-forordning 1272/2008 fra april 2022, men at produktionen i øjeblikket hverken var forbudt eller godkendt. Distributionen og brugen af 100LL var ikke på tale, alene produktionen af brændstoffet.
Foto: IAOPA
|
På grund af forsinkelser i beslutningsprocessen inden for EU-bureaukratiet, har de tre europæiske producenter lovligt lov til at producere og distribuere TEL-holdig brændstof indtil videre. Den juridiske situation har nu udviklet sig yderligere - og dette til fordel for General Aviation. Shell's ansøgning om at fortsætte med at importere TEL og producere Avgas 100LL blev godkendt af EU's REACH-udvalg med 26 stemmer for, med blot én undladelse og ingen stemmer imod. I første omgang frem til april 2032.
REACH står for "European Regulation on Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals", udvalget er en del af Europa-Kommissionen. Dette giver nu et robust juridisk grundlag for Shell-brændstof med at sikre fortsat brændstofforsyning til alle fly, der er afhængige af at anvende højoktan Avgas tilsat TEL.
De to andre ansøgere, WARTER Fuels og TRAFIGURA (Puma Energy), er fortsat i den sidste fase af godkendelsesprocessen. Deres forslag blev også præsenteret for REACH-udvalget den 26. juni med anbefalingen om 2032 - og vil nu blive genstand for en skriftlig afstemningsprocedure med en frist den 25. august, ligesom Shells forslag. Det forventes ikke at afstemningen, af disse to meget ensartede forslag, vil falde anerledes ud end Shell's. I mellemtiden er der ingen begrænsning på den fortsatte produktion.
Ansøgerne fra olieindustrien blev støttet af en intens politisk fælles indsats fra organisationerne Europe Air Sports, ERAC, GAMA og IAOPA-Europe. Gennem flere år har organisationerne indsendt adskillige tæt koordinerede erklæringer til de relevante organer i den europæiske administration, med det formål at lette overgangen fra blyholdig til blyfri Avgas, med acceptable overgangsperioder.
Der blev lagt særlig vægt på, at en forhastet europæisk soloindsats for at udfase blyholdig flybrændstof ville være skadelig for EU's General Aviation og økonomi - og at miljøpåvirkningerne forårsaget af de små mængder bly i Avgas 100 LL vurderes til ikke at føre til en stigning i resultaterne af luftkvalitetstest. Indførsel af den blyfri Avgas 100 bør koordineres med indførslen i USA.
Alle organisationer har også afstået fra at rapportere til sine medlemmer for at undgå at belaste processen med unødvendig omtale - og i sidste ende bringe den i fare gennem uønskede indgreb.
Nu kan vi blot håbe, at verdens eneste tilbageværende TEL-producent i Storbritannien fortsætter med at levere, og at markedsføringen af blyfri Avgas i USA får de nødvendige fremskridt for at muliggøre en gnidningsløs global overgang. Denne overgang fungerede godt i bilindustrien tilbage i 1980'erne, og her 40 år senere bør den også kunne fungere inden for General Aviation.
Det positive resulat med at sikre Avgas 100 LL frem til 2032 er udelukkende opnået ved intens påvirkning af politikere gennem vores internationale organisationer EPFU (European Power Flying Union), som er medlem af EAS (European Air Sport) samt IAOPA, hvor AOPA DMU ligeledes er medlem.
|