|
Omlægning af frekvenser fra 25 kHz til 8,33 kHz kanalafstand
- med virkning fra den 2. november
Natten til torsdag, den 2. november, omlægges mange radiofrekvenser i Danmark til 8.33 kHz kanalafstand, herunder også de to frekvenser for Copenhagen Information (COIF).
Piloter, der anvender COIF vest frekvensen på 129.480 bør være opmærksomme på eventuelle tekniske udfordringer, hvis der anvendes radioer af ældre dato, men som er i stand til at anvende 8,33 kHz.
Lidt om teknikken
COIF vest frekvensen anvender et teknisk princip kaldet CLIMAX. Af AIP ENR.2.1 fremgår det at der er sendere placeret ved Mariager og ved Kolding. De sender grundlæggende på 129.480 (129.475 som centerfrekvens ), men hver en smule forskudt, den ene lidt højere, den anden lidt lavere frekvens. MEN "magien" i radiomodtageren gør at piloten kun hører den stærkeste/nærmeste radiotransmitter. COIF har et system, der vælger den bedste modtagelse fra piloten og alle får glæde af een frekvens over et stort geografisk område.
Udfordringen er, at de første radioer på markedet ikke var designet til at køre CLIMAX på 8.33 Khz Standarden med 8,33 kHz CLIMAX kom først ud med ICAO i 2007. På det tidspunkt var der allerede produkter på markedet, som Garmin 430 og 530, AOPA DMU er ikke bekendt med hvorvidt de kan køre CLIMAX på 8.33. Alle nyere produkter lever op CLIMAX på 8,33 kHz, hvis de er godkendt efter Eurocae ED-23C eller FAA TSO-C37e.
Anbefaling
Har du 2 radioer anbefales det, at #2 radiomodtager indstilles på 129.475 og anvendes til at lytte med parallelt (og kun lytte), så skulle den nuværende kommunikationskvalitet bibeholdes. Har du kun een radio installeret, så anbefaler vi at du foretager opkald til COIF (det bør du jo altid gøre) og bliver på frekvensen, så du kan aflytte kvaliteten af kommunikationen fra COIF. Kald COIF med position og intension, på den måde hører du kvaliteten af COIF og er på forkant med en eventuel reduceret kvalitet i kommunikationen. COIF vil ikke komme til at mærke en forringelse af kvaliteten, da det kun er jord til fly retningen, der er påvirket af ændringen.
Spørgsmål
Har du spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte vores bestyrelsesmedlem, Paul Harrison på e-mail eller mobil 61 73 60 67.
|
|