Logo
banner

Klik for print-venlig udgave

CRONOS indsendelse af flyveplaner og lidt om icing conditions -

CRONOS - Naviair's nye system til håndtering af flyveplaner

Den 15. november lukkede Naviair ned for FPL formularen og introducerede CRONOS som afløser. Vi er gået i dialog med Naviair, da mange oplever problemer med den komplekse procedure for oprettelse af login og efterfølgende besvær med at få udfyldt flyveplanen.

Naviair briefing site
Foto: Pixabay

Naviar er enige med os i at login processen kunne være mere simpel. Naviair arbejder på at få den gjort så brugervenlig, som det er muligt, i forhold til IT-sikkerheden. Dog må det forventes at tage et stykke tid pga. en omstændig testfase og øget krav til IT-sikkerhed på platformen, som følge af krigen i Ukraine.

CRONOS er ikke et statisk system, som vi kender fra den gamle FPL formular, der vil løbende blive udviklet på systemet.

Oplever du fejl eller har forslag til forbedringer?
Naviair opfordrer til at du skriver til dem, hvis du har spørgsmål til brugen af systemet, oplever fejl eller har forslag til forbedringer: fpcportal-helpdesk@naviair.dk 

Vi sendte Naviair tre specifikke spørgsmål vedrørende CRONOS, som Naviair var meget venlige at besvare:

Oplever Naviair også at brugerne, i højere grad, har problemer med at anvende CRONOS sammenlignet med den tidligere anvendte platform?

Det er klart, at her i begyndelsesfasen har vi oplevet en del henvendelser vedrørende CRONOS og om selve anvendelsen af systemet (primært relateret til indlognings-proceduren).
Det er dog vores opfattelse, at det allerede er blevet en del mindre. Forventeligt er det at vi kommer til at opleve en øget mængde henvendelser, når flyvesæsonen rigtigt starter igen. Vi er klar til at hjælpe de brugere, der har behov for hjælp.
De skal blot skrive til fpcportal-helpdesk@naviair.dk, og så svarer vi så hurtigt som muligt.

 
Kan Naviair konstatere et fald i antal indsendte flyveplaner, efter overgangen til CRONOS?
 
Nej, faktisk ikke.
Tværtimod har vi oplevet en markant stigende mængde flyveplaner indsendt via CRONOS i de sidste to måneder af 2022, sammenlignet med flyveplaner indsendt via den gamle hjemmeside i de sidste to måneder af 2021.
Der kan naturligvis både have været COVID-19, dårligt vejr og andre faktorer der spiller ind i denne statistik, så det er ikke nødvendigvis retvisende, men ikke desto mindre er stigningen ret markant.
 

Hvilken løsning vil I foretrække for de piloter, som ikke kommer i mål med at indsende flyveplan i CRONOS. Bør de kontakte jer på telefon eller e-mail?
 
I det tilfælde at en pilot ikke kommer i mål med indsendelse af flyveplan via CRONOS, så er man velkommen til, undtagelsesvis, at indsende flyveplan via e-mail.
Det skal dog være i det korrekte ICAO FPL 2012 format, og det fratager ikke piloten fra sit ansvar for at flyveplanen er korrekt udfyldt, og at alle informationer der skal være tilgængelige i en flyveplan, er til stede.
Har man hverken mulighed for at anvende systemet eller at kunne sende en e-mail, så kan man indtelefonere sin flyveplan, men det er ikke noget vi vil opfordre til. Det forlænger vores interne arbejdsgang voldsomt, og gør at vi ikke kan betjene andre piloter i mellemtiden.

 

Vi anbefaler at du opretter dig som bruger på CRONOS i god tid, så du er klar til at indsende flyveplan, når flyvevejret forhåbentlig brager løs til foråret.
 

Spørgsmål eller "nødløsning" til indsendelse af flyveplan
fpc@naviair.dk (skal være i ICAO FPL 2012 format)

Ikke muligt at indsende flyveplan via CRONOS eller på mail
Flyveplan kan, som sidste udvej, afgives på telefon 32 47 82 72

 

 

Foto: AOPA - Mike Fizer

Flyvning i "icing conditions"

Sandsynligvis tænker du ikke detaljeret over "eksotiske" processer som underafkøling og ændringer i stoftilstande, hvis du flyver ind i en sky eller i nedbør.

Bliv klogere på processerne i AOPA Pilot's artikel om de "farlige dråber" (på engelsk) - Klik her