Til DULFU's medlemmer
Udsættelse af kravet om radio med frekvensadskillelse på 8,33 kHz
Kravet om brug af 8,33 kHz radio træder i kraft for både VFR og IFR operationer pr. 1. januar 2018 i hele Europa. Det skal i den sammenhæng bemærkes at Danmark, sammen med de øvrige nordiske lande, har søgt om undtagelse fra 8,33 kHz kravet for VFR operationer i det nedre luftrum. Hvorvidt vi får denne undtagelse, afgøres først når Eurocontrol har kørt simulator på alle de ønskede undtagelser.
Vi har for nogen tid siden hørt rygter om udsættelse af kravet om radio med frekvensadskillelse på 8,33 kHz og har også været i dialog med Trafik- og Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyste at de arbejdede på en AIC herom.
Denne AIC er nu publiceret og betyder en udsættelse af kravet om 8,33 kHz radio frem til 2021 for:
- fly der udelukkende opererer VFR under FL 195 udenfor København TMA.
- fly der opererer VFR i København TMA i aktive svæveflyveområder.
Udsættelse af kravet bliver muligvis forlænget frem til 2023, afhængig af de network impact simuleringer der pågår.
Listen over frekvenser i AIC'en, er en liste over de jordstationer, som har fået udsættelse for 8,33 kHz.
Bemærk at der er krav om 8,33 kHz radio for alle flyvninger i Købehavn TMA, uanset hvilke frekvenser der benyttes.
Se AIC A 06/17 her
Det officielle dronekort
På DMU og AOPA's opfordring har Naviair nu sat ringe om de fleste private flyvepladser på det officielle dronekort, så dronefører gøres opmærksommme på at der væsentlig flere flyvepladser end blot de offentlige godkendte flyvepladser.
Klik her
Med venlig hilsen
DULFU
|