Opfølgning på tidligere nyhedsmail om 8,33 kHz krav -

 

Implementering af 8,33 kHz radio

I vores nyhedsmail, den 14. september 2022, informerede vi om at dispensation vedrørende 8,33 kHz radio ophører til nytår, jævnfør AIC 06/19.

Nyhedsmailen kan læses som at der efter 31. december 2022 slet ikke må være en 25 kHz radio installeret i flyet. Dette er ikke tilfældet.

EASA har i svar til Eurocontrol angivet at 25 kHz radio gerne må forblive i flyet og anvendes som f.eks. nødradio eller på 25 kHz frekvenser i luftrum, hvor radio ikke er påkrævet. Brevet præciserer også, at for at operere VFR kræves minimum én 8,33 kHz radio, når man flyver i luftrum hvor radio er påkrævet - det vil sige i luftrum B, C, D eller i RMZ.

Se brevet her.

Husk, at

25 kHz frekvenser genkendes på, at de efter kommaet ender på x00, x25, x50 eller x75.

8,33 kHz frekvenser genkendes på, at de efter kommaet ender på x05, x10, x15, x30, x35, x40 osv...