Logo
banner

Klik for print-venlig udgave

Nyt fra Dansk Motorflyver Union #1 -

 

Nyt fra DMU

På seneste bestyrelsesmøde i DMU blev nedenstående emner bl.a. behandlet:

Formidling
Selv om nogle sager tager lang tid, er det en god idé løbende at formidle ud om hvad der arbejdes med i DMU's bestyrelse, med mindre det af strategiske grunde ikke skal offentliggøres, førend den givne sag er afgjort. Det kan også medføre at medlemmer, der har interesse i en specifik sag, henvender sig og byder ind med viden, netværk m.m.
Der skal afsættes ressourcer i sekretariatet til fremadrettet også at formidle via Dansk Motorflyver Union's Facebook side.

 

AOPA/DMU relation
Mulighederne for en fremtidig fusion af DMU og AOPA blev drøftet på AOPA’s årsmøde i august og der var stor opbakning til en fusion.
Flere DMU og AOPA medlemmer har gennem tiden spurgt til hvorfor DMU og AOPA ikke fusionerer. Det arbejde organisationerne laver er meget sammenfaldende og tenderer til dobbeltarbejde.

DMU's bestyrelse mener det er en fornuftig vej at gå. Det blev besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe, som kommer med et oplæg til hvordan en eventuel fusion kan se ud. Forslaget fremlægges på DMU’s formandsmøde den 8. oktober. Afhængig af opbakningen på formandsmødet, overvejes det at holde et fælles AOPA/DMU bestyrelsesmøde. En eventuel fusion vil også være forbundet med en del praktiske overvejelser, bl.a. i forhold til de to organisationers medlemsstruktur.

 

KDA
Det blev på KDA's ekstraordinære repræsentantskabsmøde vedtaget at nedsætte en arbejdsgruppe, med henblik på at udarbejde forslag til rationalisering af KDA. DMU's formand, Knud Nielsen har deltaget i arbejdsgruppen og har arbejdet mod en rationalisering af KDA, i den grad som de øvrige i arbejdsgruppen ønsker.

Knud Nielsen kan derfor ikke støtte det endelige forslag, som behandles på KDA's repræsentantskabsmøde den 16. september. Bestyrelsen drøftede KDA's situation.

Link til rationaliseringsforslaget fra KDA's arbejdsgruppe:

Forslag
Bilag 1
Bilag 2
 

KDA årsberetning - klik her


 

DMU ATO
DMU’s bestyrelse besluttede at lade DMU ATO ophøre pr. 31/08/17. Beslutningen er bl.a. taget på baggrund af manglende uddannelsesaktivitet gennem længere tid i Lolland-Falster Motorflyveklub i ATO regi og fordi Henning Romme, af helbredsmæssige årsager, desværre har været nødsaget til at fratræde som Head of Training. ATO skabelon materiale er fortsat til rådighed for de  flyveklubber, tilknyttet DMU, som ønsker at etablere en ATO.

Bestyrelsen drøftede eventuel udarbejdelse af en manual skabelon til DTO (Declared Training Organisation – afløseren for Reg. Fac.), som kan tilbydes flyveklubberne. DTO forventes at kunne erstatte ATO for de fleste flyveklubber og kræver mindre dokumentation. DTO forventes at træde i kraft april 2018.

 

GPS procedurer
Der var desværre ikke noget nyt på seneste møde med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBBST). TBBST synes at cloud brake procedure er en god idé, men de kræver en AFIS - dette dræber hele tanken med projektet.  For en måned siden blev GPS procedurer indført i Schweiz og alt materiale er nu sendt til TBBST. Hvis AOPA/DMU skal videre med sagen, vurderes det at det skal være ad politisk vej. Det kræver en politisk opbakning for udvikling af Cloud brake procedurer som kan støtte de mindre flyvepladser og et ønske om at forbedre mobiliteten. Der arbejdes videre med projektet.

 

BL 3-1, krav om telefon på flyveplads
En række flyvepladser har gjort opmærksom på at BL’en fortsat stiller krav om telefon på flyvepladsen. Samtidig er man ved at afskaffe nødtelefoner langs motorvejene.

En flyveplads har forsøgt sig med IP-telefoni, men der stilles krav om analog telefon, i tilfælde af strømsvigt. Der skal selvfølgelig laves en vurdering af mobil-dækningen på den enkelte plads. Emnet medtages på listen over verserende sager til næste møde med TBBST.

 

Forbyggelse af havarier på private flyvepladser
Desværre sker der fortsat relativ mange havarier på de minde flyvepladser. Havarikommissionen er gået i dialog med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om problemet. DMU's bestyrelse har stor fokus på problematikken og ønsker aktivt at arbejde for at reducere omfanget af havarier på de ikke godkendte flyvepladser. Bestyrelsen vil også gerne forebygge riskoen for at forsikringsselskaberne f.eks. beslutter at forhøje præmier ved beflyvning af mindre flyvepladser. Bestyrelsen har udarbejdet et, indtil videre, internt forslag til en strategi for forebyggelse af haverier på mindre private flyvepladser og vil gå i dialog med relevante instanser, med henblik på at indgå et samarbejde.

 

Næste bestyrelsesmøde er den 26. oktober.