Logo
banner

Klik for print-venlig udgave

AOPA og DMU nyt fra Motorflyvningens Fællessekretariat -

2013 - Et godt nyt år for GA i Danmark

Kære medlem af AOPA eller DMU. Et nyt år står for døren og faktisk er der mange tegn på at det kunne gå hen og blive et rigtig godt år for GA i Danmark. Samtlige årsafgifter står ifølge et nyt lovforslag til at blive ophævet og erstattet af en passagerbaseret sikkerhedsafgift for tung luftfart. Hvis forslaget som forventet vedtages i uændret form betyder det at du fra 1/7 ikke længere vil skulle betale årsafgift for dit certifikat eller for at have dit fly indregistreret. Ligeledes vil flyveskoler, værksteder, flyvepladser mv. slippe for deres årsafgifter. Selvsagt vil denne omlægning af finansieringen af Trafikstyrelsens tilsyn kunne give GA et pænt boost og være med til at skabe ny og stærkt tiltrængt aktivitet rundt omkring på vore flyvepladser. Det er nye toner og kan vel i sig selv nok skabe basis for lidt optimisme for året der kommer.

Et andet nyt og lovende tiltag har du allerede foran dig nemlig nemlig et fælles nyhedsbrev for AOPA og DMU udsendt via Motorflyvningens Fællessekretariat.

Sekretariatet er i sig selv udtryk for det gode og nære samarbejde mellem de to organisationer, og med dette første nyhedsbrev markerer vi at det fælles medlemssystem nu endelig er fuldt funktionsdygtigt. For dig betyder det helt konkret at du nu ved blot et enkelt klik øverst i denne mail kan få et overblik over dit medlemskab og rette dine medlemsoplysninger begge steder - lettere end nogensinde.

Perspektiverne i samarbejdet rækker selvfølgelig langt videre. Vigtigst af alt samler det motorflyvningen i en stærk og samlet front overfor myndighederne i Danmark generelt og overfor Trafikstyrelsen i særdeleshed. Dette har vi allerede nydt godt af i 2012 og det har utvivlsomt været medvirkende til at samarbejdet med Trafikstyrelsen tegner mere positivt og konstruktivt end nogensinde før. Ikke bare er der ved at blive ryddet ud i gamle danske særregler for bl.a. firmaflyvning og flyvning med udenlansk registrerede fly, men samtidigt har Trafikstyrelsen taget positivt imod nye forslag vi har stillet. F.eks. om billigere teoriprøver, afskaffelse af flyveplanskrav ved VFR flyvning til udlandet og revidering af AFIS reglerne så langt flere mindre flyvepladser realistisk vil kunne etablere en GPS anflyvning. Dette er projekter som vi helt sikkert kommer til at arbejde videre med i det kommende år.

I nyhedsbrevet nedenfor får du uddybet nogen af de mange aktiviteter vi har gang i og du får et godt indblik i hvorfor vi er optimistiske for året der kommer.

Med ønsket om at 2013 bliver det år hvor tilbagegang vendes til fremgang for GA ønskes I alle et rigtig godt nytår.

Knud Nielsen

Jacob Pedersen

Formand DMU

Formand AOPA

 

Husk at du ved medlemskab af både AOPA og DMU opnår en yderligere rabat på dine kontingenter på i alt kr. 155,- Er du f.eks. allerede medlem af DMU koster et basis-medlemsskab af AOPA dermed blot kr. 290,- per år inkl. 6 udgaver af AOPAs GA Magazine.

Valget er derfor meget nemt: Du skal slet ikke vælge. Du skal være medlem af BÅDE AOPA og DMU. Så er du med til at sikre at der bliver arbejdet for fornuftige vilkår for GA flyvning i Danmark og resten af Europa.

Skriv til info@motorflyvning.dk for at blive oprettet som dobbelmedlem.


 

Revision af AFIS regler kan bane vejen for GPS anflyvninger til mindre flyvepladser

"Vi har i de senere år set en tendens til at provinslufthavne lukker instrumentanflyvningen på grund af de forbundne omkostninger eller fordi bemandingen af AFIS funktionen er begrænset og installationerne derfor ikke udnyttes optimalt. Samtidigt oplever vi at muligheden for GPS anflyvning stort set kun anvendes på de pladser, der i forvejen har en konventionel instrumentanflyvning. Det på trods af at en GPS anflyvning burde kunne etableres og drives for begrænsede midler. Anflyvningen kræver ikke særlige installationer på jorden og mange fly kan i dag uden videre anvende anflyvningen med allerede installeret udstyr.

Den største hindring for en øget udbredelse af GPS anflyvninger lader til at være de nuværende AFIS regler, som blev vedtaget på et tidspunkt hvor de teknologiske muligheder var langt mere begrænsede end i dag.

En revision af AFIS reglerne og udnyttelse af teknologien vil gøre det muligt for provinslufthavne og mindre flyvepladser at etablere en GPS anflyvning og dermed sikre overlevelse af flyvepladsen og øge flyvesikkerheden."

Motorflyvningens Fællessekretariat har forelagt ovenstående for Trafikstyrelsen og der er nu etableret et samarbejde med Trafikstyrelsen om at se nærmere på mulighederne. Herning Flyveplads er udpeget som forsøgs flyveplads og Trafikstyrelsen har tilkendegivet at de vil forsøge at opprioritere en revision af AFIS reglerne i det nye år.

En omlægning af reglerne vil netop nu have særlig stor effekt, idet der med den foreslåede omlægning af gebyrreglementet, som pt. er i høring, er udsigt til at årsafgiften for en instrumentanflyvning vil falde bort og erstattes af en security afgift. Dermed vil også den nuværende økonomiske barriere for at opretholdelse af en instrumentanflyvning forsvinde.

Processen med godkendelse af ATO er i fuld gang

Den 8. april 2013 træder EASA Part-FCL reglerne i kraft. Det indebærer at den model som vi kender i dag med Registered Facilities ophører og erstattes af EASA Approved Training Organisation (ATO). De nye regler stiller krav om at de organisationer som skoler, ligefra en én-mands skoleorganisation til større organisationer skal godkendes hertil.

AOPA og DMU har fra start være i dialog med Trafikstyrelsen, dialogen er også pågået i fælleskab med de øvrige berørte unioner og KDA. Vi har fra start sat som målsætning at få godkendt en ATO i DMU-regi, som giver de eksisterende Registered Facilities mulig for at fortsætte stort set uændret i den kommende EASA model. Det står selvfølgelig alle frit for at ansøge Trafikstyrelsen om godkendelse af egen ATO.

Der er nedsat en ATO arbejdsgruppe i KDA regi, hvori Henning Romme fra DMU deltager. Gruppen har arbejdet ihærdigt og første del er tæt ved at være afsluttet og den overordnede ATO skabelon bliver indsendt til Trafikstyrelsen til godkendelse i begyndelsen af januar 2013.

Den næste del bliver udarbejdelse og godkendelse af operation og training manuel som kommer til at ligge i DMU regi. Vi forventer stærkt at få ATO'en godkendt til den 8. april 2012. Allerede igangværende PPL aspiranter, som har bestået PPL teori inden den 8. april 2013 og som skoler i henhold til JAR FCL har en frist på 2 år til at færdiggøre den praktiske del af certifikatet, regnet fra den dato hvor PPL teorien blev bestået.

Konstruktivt halvårsmøde med Trafikstyrelsen


Motorflyvningens Fællessekretariat deltog i det halvårlige møde med Trafikstyrelsen i november, hvor øvrige unioner og KDA også deltager. Møderne er værdifulde for dialogen og samarbejdet med Trafikstyrelsen. Der drøftes problemstillingerne indenfor GA/privatflyvningen af forskelligt art i en meget konstruktiv form. Vi havde bl.a. rejst følgende emner på mødet:

  • Flyvning med udenlandsk registrerede fly i DK (i samarbejde med KZ&Veteranfly Klubben).

  • Revision af AFIS regler/GPS anflyvninger.

  • Status på harmonisering af de danske særregler med EASA Grundforordning.

  • Orientering om Part SERA (herunder krav til sigtbarhed og NAT VFR).

  • VFR flyvning over landegrænser uden krav om afvigelse af flyveplan.

  • Revision af VFG - EKYT.

    Se de fulde referat her

 

Sikkerhedskonference

 
 

AOPA og DMU deltog i Trafikstyrelsens Sikkerhedskonference i november sammen med ca. 300 øvrige deltagere.
Sikkerhedskonferencen var som noget nyt rettet både mod jernbane og luftfart. Efter Statens Luftfartsvæsen sammenlægningen med Trafikstyrelsen er flyvesikkerhed blevet en naturlig del af konferencen. Under konference var der indlagt workshops, bl.a. om General Aviation og EASA's nye regler for luftfartsoperationer.
 
De to vigtigste emner for luftfarten var orientering om Trafikstyrelsens fremadrettede politik, som i stor udstrækning vil bero på tillid, selvadministration og egenkontrol ud til brugerne. Det blev understreget at man fra Trafikstyrelsens side ønsker at regelsæt, der ikke giver mening skal fjernes, så Trafikstyrelsen fremstår som en moderne virksomhed uden unødig overadministration.
 
Trafikstyrelsen vil supervisere gennem tilsynsvirksomhed og der blev orienteret om hvordan Trafikstyrelsen vil administrere tilsynet.

 

Link til fotos og slides fra Sikkerhedskonferencen.

 

AOPA og DMU medlemmer tilbydes rabat på Red Bird Simulator hos Ikaros Fly.

Som de første i Skandinavien har Ikaros Fly fornylig taget en helt ny REDBIRD Flight Simulator, model FMX, i brug. Ikaros forventer på sigt at få den godkendt som en FNPT I og II og vil således kunne anvende REDBIRD i uddannelsen til Instrument- og Fler-motoret skoling, Instrument PC, VFR træning og udlejning. REDBIRD FMX er udstyret med "Motion" og 8 skærme som giver et synsfelt på ca. 200 grader.

Som aktiv AOPA og/eller DMU medlem får du følgende rabat på simulatoren:

  • 15 min briefing + 45 min SIM for 1.100,00 minus 10% = 990,00 inkl. moms. Fly kan være C172, PA28R eller PA34 og der er selvfølgelig instruktør med i hele seancen. Kan købes i perioden 01.01.13-28.02.13 og skal afvikles i perioden 01.01.13-31.03.13.

  • Efterflg kan piloter leje Red Bird Simulatoren: 
    C172/PA28R til en tachotimepris, inkl. moms, på 1.112,50 - 5% = 1.056,88 eller som PA34 for 1.237,50 minus 5% = 1.175,63.


Se video af Redbird simulatoren her

Link til Ikaros Fly

 

 

Görlitz – den østligste og for mange smukkeste by i Tyskland er destination for DMUtur 2013.


Foto: Rasmus Nielsen

Den årlige populære flyvetur til udlandet er fastlagt til den 6.-9. juni 2013. AOPA og DMU arbejder sammen om turplanlægningen. Der er nu åbnet for tilmelding, max. deltagerantal er 100 personer af hensyn til hotelkapacitet.

Sidste år deltog 102 personer og 39 fly.

Hvis du ikke tidligere har fløjet så meget til udlandet, er turen en rigtig god lejlighed til at blive mere fortrolig med flyvning udenfor Danmark og der er rig mulighed for at møde nye "flyve" venner. UL-piloter er også meget velkomne.

Deltagende piloter skal være medlem af AOPA eller DMU.

Link til turbeskrivelse og tilmelding

Historien om KZ-flyet og dansk flyindustri bliver filmatiseret

Filmen "Den Danske Flyvemaskine" skal udbrede kendskabet til KZ- flyene, Dansk Aero Industri samt den unikke KZ og veteranfly-kultur, som i dag holder flyene i luften. Læs mere om projektet på KZ & Veteranfly Klubbens hjemmeside.

NYT FRA EASA

Implementering af 8.33 kHz

VHF radioer idag har 760 radiokanaler, én kanal for hver 25 kHz. Behovet for frekvenser er større end båndet tillader og båndet kan desværre ikke udvides.

Vedtagelsen af 8,33 radioer, dvs. en 3 dobling af frekvenserne, ligger mere end 10 år tilbage. I de første år blev fly der opererede over FL245 udstyret. Senere blev grænsen sænket til FL195. På europæisk plan har adskellige organisationer der repræsenterer privat/GA flyvningen, heriblandt DMU og AOPA, arbejdet på at få kravet om 8.33 kHz begrænset til FL 195 og derover, men desværre uden held. Fremtiden er nu at alle luftrumsbrugere skal overgå til 8,33 kHz radioer senest til udgangen af 2018.

EU Kommissionens forordning nr. 1079/2012 af 16. november 2012 fastsætter krav til tale-kanaladskillelse for det fælles europæiske luftrum.

I henhold til artikel 4 er implementeringsforløbet i hovedtræk:


Senest den 17. november 2013
Fabrikanter af radioer, der er bestemt til at operere i VHF-båndet, eller fabrikanternes godkendte repræsentant, som er etableret i Unionen, sikrer, at alle markedsførte radioer fra kan operere med en kanaladskillelse på 8,33 kHz.

Luftfartstjenesteudøvere, operatører og andre brugere eller ejere af radioer sikrer, at alt radioudstyr, som tages i brug fra den 17. november 2013, kan operere med en kanaladskillelse på 8,33 kHz.

Medlemsstaterne sikrer, at luftfartøjer, for hvilke det individuelle luftdygtighedsbevis eller den individuelle flyvetilladelse udstedes for første gang i Unionen den 17. november 2013 eller derefter, og for hvilke radioudstyr er påkrævet, forsynes med radioer, der kan operere med en kanaladskillelse på 8,33 kHz.

Luftfartstjenesteudøvere, operatører og andre brugere eller ejere af radioer sikrer, at deres radioapparater fra den 17. november 2013 får indbygget evnen til at operere med en kanaladskillelse på 8,33 kHz, når de foretager opgradering af radioen.

Senest 31. december 2017
Medlemsstaterne sikrer, at alle radioer kan operere med en kanaladskillelse på 8,33 kHz, dog undtaget radioer på jorden som opereres af luftfartstjenesteudøvere.

Det udstyr, der er omhandlet i stk. 1-5, skal foruden at have evnen til at operere med en kanaladskillelse på 8,33 kHz kunne indstilles på kanaler med en kanaladskillelse på 25 kHz.

Mere tilgængelig instrumentflyvningsrettighed til PPL piloter

 

Som vi orienterede om i april barsler EASA med nye regler der vil gøre instrumentbeviset mere tilgængeligt for privatpiloter, hvilket vi hilser meget velkomment. Vedtages forslaget vil det betyde at instrument flyvning bliver lettere tilgængelig for private piloter, gennem stærkt reduceret teorikrav, i forhold til i dag, og der introduceres en ”En-route Instrument Rating”, som udvider privilegiet for en VFR pilot til også at kunne udføre IFR en-route flyvninger, VMC og IMC med mulighed for modulvist at tage en fuld Instrument Rating.

AOPA og DMU har, i samarbejde med KDA’s regelarbejdsgruppe indsendt i alt 23 kommentarer til EASA’s oprindelige forslag. Blandt andet bør det være muligt at udføre En-route Instrument  flyvning om natten for piloter, som holder NAT VFR rettighed. Gyldigheden bør forlænges fra 1 år til 2 år. Vejrkravet om VMC forhold ved start og landing virker uklart og bør præciseres.

Regelarbejdet er nu kommet et vigtigt skridt videre idet EASA har udsendt det såkaldte comment-response dokument, hvor EASA forholder sig til de indkomne høringssvar. Her er kommentarerne fra AOPA og DMU stort set imødekommet. En af de væsentlige ændringer efter første høringsfase er at EASA nu foreslår at der skelnes helt mellem NAT VFR rettighed og Instrument rettighed, hvilket er især væsentligt for de piloter som er farveblinde og dermed ikke har rettighed til NAT VFR. Det betyder at piloter nu får mulighed for at opnå enten en En-route Instrument Rating eller en fuld Instrument Rating, uden NAT rettighed.

Oprindeligt var En-route Instrument Rating kun tiltænkt flyvning i dagtimerne, men nu forslår EASA at de som holder en NAT VFR rettighed også kan flyve enroute IFR om natten.

Endelig har EASA også gjort yderligere tiltage for at præcisere vejrkravne i forbindelse med start og landing.

Find det komplette comment-response dokument fra EASA her.

 
 

Udsigt til enklere regler for flyvedligehold

Siden de fælles europæiske regler for flyvedligehold blev indført har protesterne fra privat/GA flyvemiljøet været højlydte. Protesterne er blev hørt og der er lagt i støbeskeen hos EASA til udformning af lempeligere regler for mindre fly. En arbejdsgruppe i EASA har arbejdet på højtryk med det formål at gøre Part-M reglerne enklere og gøre det billigere for flyejerne at vedligeholde mindre fly. Det første forslag fra EASA er i høring nu (NPA 2012-17) med frist den 29. januar Næste høringsfase forventes i marts-april 2013 og et endeligt forslag forventes klar i efteråret 2013, derefter skal det gennem den politiske EU mølle, som kan tage nogen tid.

 

Vedtages forslagene kan flyejere se frem til en forenkling af Part-M reglerne, bl.a. vil man som ejer selv kunne udføre et vedligeholdelsesprogram for eget fly i henhold til fabrikantens foreskrifter og uden krav om CAMO/myndighedsgodkendelse. Der er også lagt op til at værksteder kan ansøge om at egne flymekanikere godkendes af den nationale luftfartsmyndighed til at udstede ARC på de fly som de har foretaget "annual inspection" på.

DMU deltog i EASA workshop den 6. november som omhandlede mekanikerlicenser og uddannelseskrav samt forslag til lempelse af Part-M for ELA1 og ELA2 fly, der ikke opereres kommercielt. AOPA og DMU vil nærlæse forslagene og kommentere herpå.

Præsentationerne fra workshoppen kan hentes her:

http://easa.europa.eu/events/docs/2012/11/06/NPA%20B2L%20and%20L%20licences.pdf

http://easa.europa.eu/events/docs/2012/11/06/NPA%20Part-M%20GA.pdf